Menu
//media.uitdatabank.be/20170613/20170104_SaintAmour_nieuwbeeld_web.jpg

Saint Amour (Living Apart Together)

Bondgenotenlaan 21
3000 Leuven
Een avond over de liefde, in al zijn vormen, met een bonte cast aan topauteurs. Humor, cynisme, hoop en heel veel romantiek op Valentijn!

Het programma van Saint Amour 2018 wordt al even meerstemmig, sensitief en hitsig als onze dolgedraaide tijden en zeden, zij het iets eloquenter verwoord. De omstandigheden dreven de productie naar een Saint Amour zonder expliciet thema. Toch zijn er impliciete links naar wat thans aan de orde van de dag is: o.a. de noodzakelijke zuivering die aan de gang is in de omgangsvormen tussen mannen en vrouwen.

Saint Amour 2018 bestaat uit zeven vrouwen, vier mannen, drie dichters (vier, als je de presentatrice meerekent), twee debutanten, één jarige prijzenveelvraat, twee Engelse schrijvers (hoewel), één Amerikaanse, twee Nederlandse, twee Vlaamse.

Om ze bij naam te noemen: Michel Faber, Els Moors, Ilja Leonard Pfeijffer, Kristen Roupenian, David Szalay, Sien Volders en Mieke van Zonneveld.

Echo Beatty en Pitou spelen hun wereldhits in spe. Maud Vanhauwaert presenteert.

PROGRAMMA

POËZIE

Michel Faber, Lelieblank, scharlakenrood en Het boek van wonderlijke nieuwe dingen, verloor in 2015 zijn geliefde vrouw Eva. Hij leest gedichten uit zijn monument aan haar: Tot leven, een liefdesgeschiedenis. ‘Het meest ontroerende boek van het jaar’, schreef The Daily Mail. ‘Zo moedig en gracieus.’ In de bundel laat Faber voelen wat het betekent om de liefde van je leven te ontmoeten – en voorgoed afscheid van haar te moeten nemen.

Nog meer poëzie overkomt u dankzij Mieke van Zonneveld die in haar debuutbundel Leger schrijft: ‘Begeerte, zei mijn vader, is de wortel van het / kwaad. Ik leerde dat het waar was maar ik leerde het / te laat.’ ‘Keelsnoerend heldere gedichten’, besloot De Standaard. ‘Misschien wel het beste debuut in jaren.’ Van Zonneveld is met haar eerste bundel meteen genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2018.

Op dezelfde dag als de VSB-prijsuitreiking (25 januari) neemt Els Moors de fakkel over als Belgische Dichter des Vaderlands. Haar meest recente dichtbundel Liederen van een kapseizend paard werd door de jury van de Herman de Coninckprijs geprezen vanwege de ‘zinderende, broeiende en schurende taal waarmee Moors vat probeert te krijgen op de liefde, de lichamelijkheid en de complexiteit van het meest nabije’.

PROZA

In zijn voor de Man Booker Prize 2016 geshortliste Wat een man is, schrijft David Szalay bij wijlen hilarisch over het verlangen van de man en diens algehele falen. The Times 'kon zich moeilijk voorstellen dat jaar nog een beter boek te lezen'.

Verder duikt er met Sien Volders nog jong, debuterend volk op, dat de jacht op het ongetemde leven heeft geopend. In haar roman Noord kruisen twee vrouwen in een afgelegen goudzoekersstadje het pad van twee mannen die leven voor muziek en vrijheid. Focus Knack schreef: ‘Noord is de witte raaf aan de hemel van de Vlaamse literatuur: wild, donker romantisch en haast verslavend mooi geschreven'.

Ook Ilja Leonard Pfeijffer is van de partij, nog uitpuffend wellicht van de festiviteiten ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag op 17 januari. Pfeijffer kan uit zijn inmiddels omvangrijke en veelbekroonde oeuvre in ruime mate Saint Amour-fähige passages kiezen, de kans dat hij uit Peachez, een romance zal lezen, is groot. 'Het meest romantische boek van het jaar', schreef De Volkskrant daarover.

De Amerikaanse Kristen Roupenian brengt een fragment uit ‘Cat Person’, het korte verhaal waarmee ze in een klap letterlijk wereldberoemd werd toen het in december in The New Yorker werd gepubliceerd en viraal ging. Het verhaal gaat over de korte, klungelige romance tussen de 20-jarige Margot en de 34-jarige Robert en sluit naadloos aan op onze tijdgeest, het online daten en de hashtag metoo. Sindsdien wordt wereldwijd op haar geaasd en bezorgde ‘Cat Person’ Roupenian al een million dollar deal voor een aankomende verhalenbundel.

Hilde Van Mieghem zal een tekst van een Amerikaanse auteur lezen, die naadloos aansluit bij de teksten die Ilja Leonard Pfeijffer en Kristen Roupenian zullen brengen.

MUZIEK

Annelies Van Dinter, de stervelinge achter het onsterfelijke Echo Beatty, voorziet Saint Amour van donkerrafelige muziek. ‘Van een statige, raadselachtige schoonheid’, vond Humo. Van Dinters stem, gitaar en het slagwerk van haar medeplichtige Louis Evrard roepen atmosferische landschappen op waarin af en toe fel wordt uitgehaald.

De jonge, Nederlandse Pitou benut ten volle de weidse akoestiek van de theaters met haar karakteristieke stem. Het befaamde Engelse dagblad The Independent roemde haar ‘intelligente folkpop die het duistere en het lichte van de menselijke emotie in harmonie brengt’. De ster van Pitou is rijzende: richt u zich tot haar als u even de weg kwijt bent.

Presentatie Kersvers Antwerps stadsdichter (ook al vanaf 25 januari) Maud Vanhauwaert treedt aan als spreekstalmeesteres, ze vormt het enjambement dat de schrijvers en muzikanten met elkaar verbindt.